Al weer over de helft - Reisverslag uit Jubaylāt, Soedan van Cor Krottje - WaarBenJij.nu Al weer over de helft - Reisverslag uit Jubaylāt, Soedan van Cor Krottje - WaarBenJij.nu

Al weer over de helft

Blijf op de hoogte en volg Cor

20 November 2012 | Soedan, Jubaylāt

Hier weer een berichtje uit Juba. Twee weken terug was er een bijeenkomst bij de ambassadeur vanwege de komst van een nieuwe UNImiss delegatie. Dit zijn marechaussees en politiemensen die Zuid-Soedanezen gaan trainen op hun vakgebied. Dat was best gezellig en je ontmoet mensen van allerlei NGO’s. De zondag daarna is een groep van deze mensen op bezoek geweest in het girlscenter. Dat werd een groot succes vanwege de meegebrachte kleurplaten en stiften. De leiding had geen kind aan de kinderen. Ook hebben ze nog even gevolleybald en dat doen een aantal van die meiden op een behoorlijk niveau. De mannen hadden hun handen er vol aan! Al met al was dat een zeer geslaagde middag. In de loop van de week kwam er tot tweemaal toe een jonge moeder met haar kindje op bezoek. De verhalen daarbij zijn vaak in en intriest. Eén van de vrouwen volgde de training op het girlscenter maar kreeg een vriendje en in verwachting. De opleiding gestopt en toen de prostitutie in om geld binnen te krijgen. Ze liep echter iets op en werd door haar vriendje in de steek gelaten. Ze krijgt de kans om haar opleiding alsnog af te maken. Er wordt nu gezocht naar iemand die als babysit kan fungeren tijdens de trainingsuren zodat de ongehuwde moeders alsnog een opleiding kunnen volgen. De baby’s op de foto zijn ongeveer 4 weken oud en hebben nog geen naam. Ze kennen geen burgerlijke stand hier dus is de noodzaak er niet. Een paar dagen later kwam een andere jonge vrouw met haar baby bij het guesthouse, haar tweede kindje dat ze hier achter wilde laten. Voor ons onbegrijpelijk maar het gebeurt. Met veel praten en aanvullende steun heeft Cathy gedaan gekregen dat ze weer naar huis is gegaan.
Deze week met een van de medewerksters van het guesthouse op zaterdag naar haar kerkdienst geweest van de zevende dag adventisten. Door iedereen werd je begroet met happy Sabbat. Het was een dienst met doofstomme mensen die ook een lied zongen middels gebarentaal. Er werd verteld wat de oorzaken zoal kunnen zijn van doofheid. Het duurde wel lang omdat het zowel in het Engels als Arabic werd verteld. Vervolgens zijn we in groepen onder een boom een Bijbelstudie gaan doen. Het thema was waarheid en gerechtigheid uit Efeze 6. En waar begon de deinst in De Brug mee juist hetzelfde thema. Daarna vond de dienst plaats. De kerk zat overvol en dat is het mooie van Juba dan volg je de dienst gewoon buiten. Daarna de medewerkster opgezocht die de Oegandese dienst volgde. Omdat het daar avondmaal was, duurde dit wat langer. Na de dienst werden we uitgenodigd om mee te komen eten. Een aantal vrouwen hebben dan voor de gehele gemeente gekookt. Ik heb heerlijk gegeten maar wel wat te veel. Vervolgens zijn Sylvia, die ook op het kantoor werkt, en ik met de bus teruggegaan. Het was voor het eerst dat ik hier met de bus meeging. Een belevenis op zich. Instappen ging goed voor het eerste stuk. En als het jochie met zijn vingers knipt betaal je een pond circa 20 eurocent ongeacht de afstand. Vervolgens moesten we overstappen maar al wat kwam geen bus voor de richting die wij uitmoesten. En als er al een bus kwam waren er honderd gegadigden voor 17 plekken. En je kijkt dan echt je ogen uit. Via de ramen gaan ze naar binnen en netjes wachten is er beslist niet bij. Gelukkig kregen wij een busje in de gaten waar de chauffeur even van pauzeerde en navraag leerde dat hij de goede kant opging. Dat wij zaten goed. Maar er wilde ook nog een mevrouw van twee stoelen breed mee. hoe ze het voor elkaar heeft gekregen weet ik niet maar ze kwam er in en toen bleek ze ook nog een baby op haar rug te hebben. En wil je uitstappen en dat kan bij elke willekeurige grasspriet, dan knip jij met je vinger en het jochie fluit even naar de chauffeur. Heerlijk simpel, geen chipknip, geen kaartjes, geen dienstregeling gewoon rechttoe rechtaan.
Hierna zijn we naar het girlscenter gegaan. De Japanse militairen die bijna elke week ’s middags kwamen volleyballen, gaan terug naar Japan en kwamen afscheid nemen. Ze gaven een drumdemonstratie die heel indrukwekkend was. Ook de meiden mochten oefenen ne die hadden veel lol . Op de foto’s is het een en ander te bewonderen.
Het werk schiet nu op 2010 en 2011 heb ik nu op de rit staan en ben bezig met het rapport. Op dit moment ben ik het boekhoudpakket aan het downloaden maar dat is al meer dan 30 uur bezig. En de computer vertelt me nu dat het nog zeven uur duurt. De vorige keer was ik er bijna en toen viel de generator uit en dus het internet en kon ik opnieuw opstarten. Maar ook daar raak je aan gewend.
Nu bezig met de voorbereidingen voor het bezoek aan Wau bij Dorcas. Volgende keer zal ik daar iets over vertellen en proberen wat meer foto’s te maken

• 20 November 2012 - 21:10

Nel:

Ha die Yaba Cor,

Je doet het geweldig als opa. Je kapsel past er grandioos bij. Leuk om weer van je te horen, eh ik bedoel: zien. 37 uur voor het downloaden van een programma. Betaalt de baas je vakantie soms uit in ‘download-uren’? ;-)
    Zet ‘m op daar!

Groetjes en tot mails,
    Nel

• 23 November 2012 - 16:34

Jaap Bootsman:

Hallo Cor,

Allereerst ik je feliciteren met je verjaardag die zo rond deze tijd moet zijn. De juiste daum weet ik niet maar dat maakt niet uit want de teller gaat toch gewoon door. Je komt na de tweede helft van je verblijf straks met een schat aan ervaringen terug en maak je je nergens druk meer om. Geniet van al je indrukken en succes met je werk. vr gr Jaap

• 28 November 2012 - 16:20

Jeannette:

Ha die Cor.
    Wat een ervaringen en wat een andere wereld.
    Vanuit het natte Nederland kan ik me bijna niet voorstellen hoe je daar werkt en leeft.
    En toch heb je het goed naar je zin en zit je op de goede plek!.
    Dat kan alleen onder leiding van onze God, die voor je zorgt.
    En dat doet Hij.

Veel zegen en gezondheid!

liefs,

Jeannette

• 04 December 2012 - 12:55

Rita Eijkelenboom:

Hallo Cor

Allereesrst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wel apart om dat zo ver weg te vieren. Ben benieuwd of de postduiven al zijn aangekomen met de felicitaties vanuit de Brug. CCC Nederland had maar een summier adres tot beschikking en geen ervaring met papieren post. In elk geval wel geprobeerd. Wat een trieste verhalen weer over die kindmoeders. Mooi dat jullie voor hen er zijn.
    Leuke foto's ook. Is het mogelijk om een foto van opa cor en van de meiden die aan het sporten zijn in het groot naar mij door te sturen. We kunnen ze wellicht gebruiken voor de presentatie in de kerstnachtdienst. hartelijke groet, Rita

• 05 December 2012 - 17:08

Corrie Roosendaal:

Hallo Cor,

Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad, of ga je het nog vieren. Leuk dat je het goed naar je zin hebt.
    Het is hier echt herfstweer of winterweer kan ik beter zeggen, het sneeuwt behoorlijk.
    Ik heb nu toch echt de goede datum van je verjaardag.
    Succes met je werk voor de komende maanden,

groetjes Corrie

• 19 December 2012 - 23:52

Corrie Arendsen-Roosendaal:

Hoe is het in Djoeba? Hier is de kerstdrukte losgebarsten. Het zal daar wel wat minder zijn, of niet?
    Ik wil je heel goede feestdagen toewensen en een heel goed 2013,
    groetjes Corrie